Πρόγραμμα προβολών Απριλίου της Νέας Κινηματογραφικής Λέσχης Καλαμάτας

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μετά από μια έντονη κινηματογραφική χρονιά με ενδιαφέρουσες προβολές, αφιερώματα και εκδηλώσεις, με την άνοιξη να αιωρείται και το καλοκαίρι να καραδοκεί, δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερο φινάλε για την τέταρτη χειμερινή σεζόν της Λέσχης από  ένα φινάλε με … άρωμα Ελλάδας. Με την απαράμιλλη ομορφιά της, τον λαμπερό της ήλιο και τον ανεκτίμητο φυσικό και πολιτισμικό της πλούτο, η Ελλάδα ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς σε βάθος χρόνου, προσέλκυσε τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο του κόσμου και αποτέλεσε φυσικό ντεκόρ για πληθώρα ταινιών, γνωστών και άγνωστων, καλών και μέτριων, ακόμα και κακών. Στην ενότητα αυτή θα προβληθούν τρεις αμερικανικές μεν – εμβληματικές δε ταινίες, που εκτός από την καλλιτεχνική τους αξία, είναι γεμάτες Ελλάδα, ενώ την Μεγάλη Πέμπτη δεν  θα γίνει προβολή.

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ (1957) του Ρουμάνου σκηνοθέτη Γιαν Νεγκουλέσκο (20/4) είναι η πρώτη ταινία που γυρίστηκε στη χώρα μας από την 20th Century Fox, που θεωρούσε ότι η Ελλάδα ήταν μια χώρα «κατά παραγγελία φτιαγμένη για τις μοντέρνες μεθόδους κινηματογράφου». Η          Ύδρα και η Σοφία Λόρεν μετέφεραν μοναδικά στον παγκόσμιο κινηματογράφο την ελληνική ομορφιά και το μεσογειακό ταπεραμέντο.

Η Columbia Pictures το 1982 έφερε στη Μάνη τον ελληνικής καταγωγής Τζον Κασσαβέτη, τη Τζίνα Ρόουλαντς, τη Σούζαν Σάραντον και τον Βιτόριο Γκάσμαν υπό την κάμερα του Πωλ Μαζούρσκι για τα γυρίσματα της ταινίας ΤΡΙΚΥΜΙΑ (27/4), μιας ελεύθερης απόδοσης του τελευταίου έργου του Σαίξπηρ.

Αν και από πολλούς θεωρείται ελληνική ταινία, το ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ (1960) του Ζυλ Ντασσέν (6/4) με την ελληνίδα σύμβολο Μελίνα Μερκούρη να κυριαρχεί και να μαγεύει, έφερε στην Ελλάδα και στον Πειραιά την MGM, δημιουργώντας μια από τις πιο όμορφες και δημοφιλείς ταινίες του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Στις 20 Οκτωβρίου 1956 το περιοδικό «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ» σε ένα ρεπορτάζ για τα γυρίσματα της ταινίας ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ ανέφερε «…Παρουσιάζεται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να εκμεταλλευθούμε το σπουδαίο αυτό γεγονός που για πρώτη φορά συμβαίνει στην Ελλάδα, για καλλιτεχνικούς και τουριστικούς σκοπούς …. προέχει η δημιουργία μιας σοβαρής Ελληνικής Κινηματογραφίας, ικανής να καλύψει ως ένα σημείο τον τομέα της τεχνικής του κινηματογράφου, αλλά και να επανδρώσει, με το απαραίτητο προσωπικό, οποιαδήποτε μελλοντική προσπάθεια στον τόπο μας. Μια ελληνική κινηματογραφία που να την υπολογίζουν οι ξένοι. Το όφελος; Από μια τέτοια προετοιμασία θα είναι μεγάλο και η συμμετοχή, όχι μόνο του ελληνικού τοπίου αλλά και των ελλήνων ηθοποιών, τεχνικών και ειδικών για το γύρισμα ταινιών, θα θέσει τις βάσεις μιας στενωτέρας συνεργασίας με τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές εταιρείες του εξωτερικού…». Δυστυχώς, το όραμα αυτό 60 χρόνια μετά δεν έχει καταφέρει να βρει πρόσφορο έδαφος στη χώρα μας. Αν στο μέλλον βρεθεί τρόπος να παρακαμφθεί η δαιδαλώδης γραφειοκρατία και οι αρμόδιοι αποκτήσουν ευρηματικότητα και ευελιξία, ίσως καταφέρει η χώρα μας καταφέρει να γίνει ένας από τους πιο διάσημους κινηματογραφικούς προορισμούς του κόσμου.

Την αφίσα του μήνα επιμελήθηκε και φιλοτέχνησε ο γραφίστας Aris Koromilas

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ


ΠΕΜΠΤΗ 06 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30   Ποτέ την Κυριακή – Never on Sunday [1960]

σκηνοθεσία: Jules Dassin

παίζουν: Μελίνα Μερκούρη, Jules Dassin, Γιώργος Φούντας

διάρκεια: 91 λεπτά

χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

ΠΕΜΠΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30   Το Παιδί και το Δελφίνι – Boy on a Dolphin [1957]

σκηνοθεσία: Jean Negulesco

παίζουν: Alan Ladd, Clifton Webb, Sophia Loren

διάρκεια: 111 λεπτά

χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών 

ΠΕΜΠΤΗ 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30  Τρικυμία – Tempest [1982]

σκηνοθεσία: Paul Mazursky

παίζουν: John Cassavetes, Gena Rowlands, Susan Sarandon

διάρκεια: 140 λεπτά

χώρος – Εργατικό Κέντρο / ώρα — 21:30 / είσοδος — 4 ευρώ/ είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

 

ΠΕΜΠΤΗ 06 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30   Ποτέ την Κυριακή – Never on Sunday [1960]

σκηνοθεσία: Jules Dassin

παίζουν: Μελίνα Μερκούρη, Jules Dassin, Γιώργος Φούντας

διάρκεια: 91 λεπτά

χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο

ώρα προβολής — 21:30

είσοδος — 4 ευρώ

είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

 

Ο Όμερ, ένας Αμερικανός τουρίστας γοητευμένος από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, ερωτεύεται την Ίλια, μια χαρούμενη και από φύση αισιόδοξη πόρνη του Πειραιά, και ως νέος Πυγμαλίων προσπαθεί να τη διαπλάσει με τα δικά του πρότυπα.

Το Ποτέ την Κυριακή, η δεύτερη ταινία του Ζυλ Ντασσέν, με σενάριο δικό του και πρωταγωνίστρια την Μελίνα Μερκούρη, εκτός από μια φαινομενικά ευχάριστη ρομαντική κομεντί, είναι μια ταινία που συμβολίζει την ίδια την Ελλάδα και όσους κατά καιρούς προσπαθούν να την αλλάξουν και να την αλλοιώσουν. Ο Ντασσέν, εκδιωγμένος από τον Μακαρθισμό για τις αριστερές του πεποιθήσεις από τη μια, και μαθητής του Χίτσκοκ από την άλλη, δημιουργεί ταινίες με ενδιαφέρουσα πλοκή και ανατροπές, περνώντας ταυτόχρονα τα πολιτικά του μηνύματα.

Στο Φεστιβάλ των Καννών το 1960,  ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα αλλά τελικά κέρδισε μόνο το βραβείο πρώτου Γυναικείου Ρόλου που απονεμήθηκε στην Μελίνα Μερκούρη, η οποία το μοιράστηκε με τη Ζαν Μορό.  Περισσότερο από όλα όμως, πέρασε στην ιστορία για το γλέντι που ακολούθησε. Πολλά θρυλούνται για εκείνη τη βραδιά και άλλα τόσα μετέφεραν οι δημοσιογράφοι της εποχής: τον Ντασέν να χορεύει χασάπικο πάνω σε τραπέζι, τον Γιώργο Φούντα να μαθαίνει ζεϊμπέκικο στη Χάγια Χαραρίτ, τη Μπέτσι Μπλερ να ακολουθεί στο τσα-τσα το Μάνο Χατζιδάκι και τον Ζορζ Σιμενόν να βγάζει την πίπα και να φωνάζει “κούκλα να ζήσεις” στη Μελίνα Μερκούρη.

 

Το 1961, η ταινία ήταν υποψήφια για 5 Όσκαρ, κέρδισε Όσκαρ όμως μόνο για την μουσική του Μάνου Χατζιδάκι για το τραγούδι “Τα Παιδιά του Πειραιά”, τραγούδι με τις περισσότερες διασκευές σε όλο τον κόσμο και ένα από τα πιο διάσημα τραγούδια από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. “Τα Παιδιά του Πειραιά” ήταν το πρώτο τραγούδι σε άλλη γλώσσα πλην της αγγλικής που έλαβε τη συγκεκριμένη διάκριση. Μετά τη μεγάλη αυτή επιτυχία, διασκευάστηκε σε μιούζικαλ και παρουσιάστηκε με τον τίτλο “Ίλια Ντάρλιγκ” στο Μπρόντγουει της Νέας Υόρκης το 1967, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία. 

 

ΠΕΜΠΤΗ 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30   Το Παιδί και το Δελφίνι – Boy on a Dolphin [1957]

σκηνοθεσία: Jean Negulesco

παίζουν: Alan Ladd, Clifton Webb, Sophia Loren

διάρκεια: 111 λεπτά

χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο

ώρα προβολής — 21:30

είσοδος — 4 ευρώ

είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

 

Το παιδί και το δελφίνι αποτελεί την πρώτη αμερικανική παραγωγή στο ελλαδικό χώρο καθώς και την πρώτη ταινία που γυρίστηκε σε Cinemascope 55. Είναι μια δραματική-ρομαντική ταινία παραγωγής 1957 που διαδραματίζεται στην Ελλάδα και είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του David Divine “Boy on a dolphin”.

Μια ατίθαση νησιώτισσα απο την Ύδρα βρίσκει στο βυθό ενα αρχαίο άγαλμα που αναπαριστα ενα παιδι πανω σε ενα δελφινι, και στην προσπαθεια της να πιασει την καλη μπλεκει σε διαφορες περιπετειες με εναν Αμερικανο αρχαιολογο και καποιον αρχαιοκαπηλο.

Συμπαθητικη αλλα καπως επιφανειακη χολιγουντιανη ταινια γυρισμενη στην Ύδρα με διασημους πρωταγωνιστες, οπως την Σοφια Λορεν (στο χολιγουντιανο της εδω ντεμπουτο), τον Άλαν Λαντ και σε εναν μικρο, αλλα χαρακτηριστικο μυστηριωδη ρολο τον Αλεξη Μινωτη. Η ταινια εχει μεν τουριστικη οπτικη, αλλα η σκηνοθεσια του εμπειρου Γιαν Νεγκουλεσκο ειναι φροντισμενη και εμπλεκει με ενδιαφεροντα «εξωτισμο» την καλη φωτογραφια (των νησιωτικων τοπιων) με το κοσμοπολιτικο στυλ και την ατμοσφαιρικη μουσικη του Φριντχοφερ.

Η υπέροχη μουσική της ταινίας ηταν υποψηφια για Όσκαρ και έχει ως βασικό μοτίβο τη μελωδία του τραγουδιού του Τάκη Μωράκη «Τι ειναι αυτο που το λενε αγαπη;» που εδώ το τραγουδάει στα ελληνικά η Σοφία Λόρεν σε μια απο τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές της ταινίας. 

 

ΠΕΜΠΤΗ 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

21.30  Τρικυμία – Tempest [1982]

σκηνοθεσία: Paul Mazursky

παίζουν: John Cassavetes, Gena Rowlands, Susan Sarandon

διάρκεια: 140 λεπτά

χώρος προβολής – αμφιθέατρο Θόδωρος Αγγελόπουλος, Εργατικό Κέντρο

ώρα προβολής — 21:30

είσοδος — 4 ευρώ

είσοδος ελεύθερη — για νέους κάτω των 18 ετών

 

Το κατά πολλούς θεωρούμενο τελευταίο έργο του Σαίξπηρ επέλεξε να διασκευάσει το 1982 ο Πολ Μαζέρσκι για τον κινηματογράφο. Το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων της ταινίας έγινε στη δική μας Αθήνα και στην Μάνη. Τεράστια χολυγουντιανά ονόματα ήρθαν στην πρωτεύουσά μας, όπως οι Ρόουλαντς, Κασσαβέτης, Σαράντον και Γκάσμαν. Στην ελεύθερη αυτή μετάφραση του έργου οι διακοπές στην Ελλάδα κάθε άλλο παρά ειδυλλιακές είναι.

Ο πρωταγωνιστής, Φίλιπ Δημήτριους, είναι ένας ευρισκόμενος σε κρίση μέσης ηλικίας νεοϋορκέζος αρχιτέκτονας. Αφού ανακαλύψει την απιστία της συζύγου του, εγκαταλείπει τη Νέα Υόρκη και μετακομίζει σε ένα εγκαταλελειμμένο ελληνικό νησί παρέα με την έφηβη κόρη του. Στην Αθήνα θα γνωρίσει μία τραγουδίστρια και γυρίζοντας στο νησί, η μοίρα θα του επιφυλάξει αρκετές εκπλήξεις.

Παρά την εμπορική της αποτυχία, η ταινία εκτιμήθηκε από πολλούς κριτικούς και κέρδισε το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Τορόντο, καθώς και το βραβείο για την καλύτερη ηθοποιό στο Φεστιβάλ της Βενετίας. 

Η προβολή πραγματοποιείται με την συνεργασία της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης στο πλαίσιο του εργαστηρίου «Γίνε Σαίξπηρ για μία μέρα»