Δημιουργία ξανά: ΟΧΙ στην AEGEAN! ΝΑΙ στην ΠΥΡΚΑΛ!

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Η ΠΥΡΚΑΛ έχει δεκάδες εκατομμύρια ζημιές κάθε χρόνο. Αλλά ανήκει στο κράτος. Επομένως, μπορεί ο φορολογούμενος να τη χρηματοδοτεί, για να συνεχίσει να συσσωρεύει ζημιές. Η Aegean ανήκει σε ιδιώτες. Άρα, πρέπει να χρεοκοπήσει, ώστε μετά να την πάρει και να τη “λειτουργεί” το κράτος, για να συσσωρεύει ζημιές και να την χρηματοδοτεί ο φορολογούμενος, χωρίς να διαμαρτύρονται οι αριστεροί. Μεγαλοφυές σχέδιο!

Να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΞΑΝΑ δεν είναι υπέρ των κρατικών επιδοτήσεων, διότι, απλούστατα, δεν υπάρχουν! Τα λεφτά που μοιράζει το κράτος, είναι τωρινοί ή μελλοντικοί φόροι. Επιπλέον, στρεβλώνουν την αγορά και την εμποδίζουν από το να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Όμως, όταν αυτή είναι η πολιτική που εφαρμόζεται γενικώς, δεν μπορεί να εξαιρείται η Aegean.

Η Aegean, μολονότι ιδιωτική εταιρεία, είναι ουσιαστικά ο εθνικός μας αερομεταφορέας. Καλύπτει σχεδόν τον 95% του τζίρου στην ελληνική αγορά και έχει μια καλή θέση στην ευρωπαϊκή, συμμετέχοντας στην Star Alliance. Για πολλούς λόγους, λοιπόν –οικονομικούς, εθνικούς ακόμα και γοήτρου–, πρέπει να έχουμε ζωντανό τον εθνικό μας αερομεταφορέα. Η κυβέρνηση αποφάσισε να της δώσει κρατικό δάνειο €120 εκ. Μιλάμε για δάνειο και όχι επιχορήγηση. Επιπλέον, θα υπάρχει το δικαίωμα warrants (αγοράς μετοχών) για το ελληνικό κράτος. Παράλληλα, θα υπάρχει υποχρεωτικά αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας από τους υφιστάμενους μετόχους κατά €60 εκ.

Να δούμε και τα οικονομικά δεδομένα της επιχείρησης. Το 9μηνο 2020 εμφανίζει πτώση τζίρου κατά 60-70%. Τα αποτελέσματα, από κερδοφορία €77,5 εκ. για τη χρήση 2019, μετατράπηκαν σε ζημίες €188 εκ. για το 9μηνο του 2020. Τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη (EBITDA) της προηγούμενης χρήσης ήταν €270 εκ. Δηλαδή, η Εταιρία έχει ικανότητα παραγωγής σημαντικών κερδών (περίπου στο 25% του τζίρου της) και συζητάμε για €120 εκ.; Tα τελευταία 5 χρόνια η Aegean έχει πληρώσει €135 εκ. ως φόρο εισοδήματος και μόνο! Βρίσκεται σε κατάσταση ανανέωσης στόλου, με παραγγελίες 46 νέων αεροσκαφών. Μπορεί να ξανασταθεί στα… φτερά της, όταν περάσει η κρίση.

Τι έγινε σε άλλες χώρες; Σχεδόν όλα τα κράτη στήριξαν τις αεροπορικές τους εταιρείες, με ποσά πολύ μεγαλύτερα. Μόνο η Lufthansa έχει ήδη λάβει €8,7 δισ. και χρειάζεται και άλλα. Στο σύνολο του κλάδου χρειάζονται περίπου 230 δισ. δολ. (εκτίμηση της ΙΑΤΑ). Το 2021 αναμένεται ελαφρά βελτίωση, που όμως, σε σχέση με το 2019, θα είναι 50% πτώση. Επαναφορά στα επίπεδα του 2019 αναμένεται το 2024.

Συμπέρασμα. Αν και δεν μας αρέσει το κράτος/’’πατερούλης’’, η διάσωση της Aegean είναι εθνικό θέμα. Μην ξεχνάμε ότι ζητούμενο είναι να υπάρχουν όσο γίνεται περισσότεροι πυλώνες όρθιοι, μετά το πέρας της πανδημίας. Όσοι είστε αντίθετοι, γιατί δεν διαμαρτυρηθήκατε για τη στήριξη του κράτους προς τους εργαζόμενους και τις μικρές επιχειρήσεις; Μόνο έτσι θα είχε συνέπεια η θέση σας. Ή αρνείστε την κρατική βοήθεια σε όλους (και όποιος τα καταφέρει, τα κατάφερε, αλλά με πλήρη απελευθέρωση απολύσεων) ή δέχεστε την κρατική βοήθεια προς όλους ΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ. Αν η Εταιρία δεν διευκολυνθεί στη χρηματοδότησή της, δεν υπάρχει άλλη λύση, εκτός από το να πτωχεύσει, και να μην έχουμε πλέον εθνικό αερομεταφορέα. Τότε, ενδεχομένως, θα μπορούσαμε να δώσουμε το ποσό ως κοινωνικό μέρισμα σε ευπαθείς ομάδες για “ενσωμάτωση”, ώστε να είναι ευχαριστημένοι όσοι διαμαρτύρονται για την Aegean.
Η άποψη, ότι μια νησιωτική χώρα πρέπει να μείνει χωρίς αεροπορική σύνδεση, για να μην πάρει έκτακτο δάνειο 120 εκατ. ευρώ από το κράτος ο εθνικός της μεταφορέας, δεν είναι μόνο ανόητη αλλά και εθνικά ύποπτη.