Τι προβλέπει το σχέδιο για τη ρύθμιση των κόκκινων αγροτικών δανείων

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βαγγέλης Αποστόλου, η ρύθμιση αποτελεί μια παρέμβαση στο σύνολο σχεδόν των οικονομικών δεδομένων του αγρότη, γιατί όχι μόνο θα μειώσει σημαντικά τις υποχρεώσεις του, αλλά και θα του δώσει τη δυνατότητα ελέγχου των οικονομικών του.

Ποιους αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση

Αφορά φυσικά πρόσωπα και μόνον, δηλαδή γεωργούς, κτηνοτρόφους, αλιείς όλους όσους οι οφειλές τους έχουν σχέση με αγροτική δραστηριότητα.

Για ποιες οφειλές παρέχεται η δυνατότητα οι συγκεκριμένοι αγρότες να ζητήσουν να μπουν στη συγκεκριμένη ρύθμιση

Για τις οφειλές:

  • προς Εφορία για εισόδημα,ΦΠΑ κλπ και προς Πρώην ΟΓΑ για ασφαλιστικές εισφορές , μέσα από διαδικασίες που προβλέπονται από ισχύουσες ρυθμίσεις, όπως οι 120 δόσεις ,το κούρεμα των προσαυξήσεων και άλλα , που έχουν εξαγγείλει τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και
  • προς Τράπεζες που έκλεισαν και βρίσκονται υπό εκκαθάριση (κυρίως η πρώην Αγροτική Τράπεζα αλλά και άλλες ), οφειλές που σήμερα διαχειρίζονται από τη PQH.

Ποιες είναι αυτές οι οφειλές:

Είναι αυτές των δανείων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμα και απαιτητά γιατί η καθυστέρηση αποπληρωμής ξεπερνούσε τις 90 ημέρες την ημέρα μεταφοράς της Πρώην ΑΤΕ σε άλλο τραπεζικό ίδρυμα, ενώ την 31/12/2017 πρέπει η καθυστέρηση να ξεπερνά τις 30 ημέρες.

Τι μπορεί να περιλαμβάνει η ρύθμιση αυτή αν γίνει δεκτό το αίτημα:

  • 100% διαγραφή των τόκων υπερημερίας δανείων.
  • Επί πλέον διαγραφή τόκων και κεφαλαίου δανείων, βάσει των ήδη αποπληρωμένων ποσών, αφού ληφθεί υπόψη ο Νόμος 3259/2004 για τα πανωτόκια, σύμφωνα με τον οποίο για τους αγρότες οι οφειλές τους δεν μπορούν να υπερβαίνουν το διπλάσιο του ληφθέντος κεφαλαίου, όπως διαμορφώθηκε στη τελευταία εκταμίευση του λογαριασμού.

Το σημαντικότερο είναι ότι παρέχεται ακόμη και η δυνατότητα πώλησης ακινήτων, με σκοπό την εξόφληση του εναπομείναντος χρέους.

Οι εφαρμογές της ρύθμισης μπορούν να φτάσουν:

Σε περίπτωση συνολικής εξόφλησης εντός τριμήνου του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η διαγραφή κεφαλαίου μπορεί να φτάσει ακόμα και το 60%.

Σε περίπτωση ρύθμισης σε δόσεις του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η αποπληρωμή μπορεί να διαρκέσει έως και 10 έτη και η διαγραφή κεφαλαίου να φτάσει το 40%.

Ο εκκαθαριστής υποχρεούται να καταφύγει είτε σε νομικές ενέργειες είτε στην πώληση των συγκεκριμένων δανείων σε fund.

Και μια τέτοια εξέλιξη θα είναι καταστροφική για το χώρο. Γι αυτό και το υπουργείο ήδη έχει δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας για τις οφειλές εκείνες που δεν μπορούν να μπουν σε αυτή τη ρύθμιση.

Οι υπόλοιπες οφειλές του αγροτικού χώρου που βρίσκονται στη διαχειριστική επιμέλεια του εκκαθαριστή αφορούν στις ιδιωτικές και συνεταιριστικές μονάδες.

Αυτό που απασχολεί το Υπουργείο είναι ότι όσες από αυτές μπορούν να λειτουργούν ανταποκρινόμενες στα λειτουργικά τους έξοδα να συνεχίσουν να λειτουργούν.

Ο κ. Αποστόλου συμπλήρωσε:

«Δεν θέλουμε ιδιαίτερα σε μια περίοδο που βγαίνουμε από τη κρίση να σταματήσουν να λειτουργούν τέτοιες μονάδες. Είμαστε σε επαφή για αυτό το θέμα με τον εκκαθαριστή. Όσον αφορά στις υπόλοιπες οφειλές τους, αν έχουν, προς τις άλλες τράπεζες μπορούν να προσφύγουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Ιδιαίτερα όμως μας ενδιαφέρει, αυτή τη περίοδο, η προστασία της αγροτικής περιουσίας (γήπεδα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμός) των συνεταιριστικών οργανώσεων που είναι εκτός δράσης . Ήδη 13 βρίσκονται σε εκκαθάριση.

Έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας, (Από PQH, Γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες αξιοποίησης αυτής της περιουσίας, μέσω του ΟΔΙΑΓΕΠ, που τον έχουμε συστήσει για αυτό το σκοπό».