Το ραδιόφωνο παραμένει αγαπημένο Μέσο των Ελλήνων

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Με τη συχνότητα κατανάλωσης του ραδιοφώνου να αυξάνεται, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, είναι πλέον φανερό ότι η εποχή «αναγέννησης» του ραδιοφώνου ως Μέσο έχει ξεκινήσει δυναμικά. Στους μεγαλύτερους παίκτες του χώρου συμπεριλαμβάνεται και ο Antenna Music, παρέχοντας συντροφιά, ψυχαγωγία και ενημέρωση στους ακροατές, αλλά και αποτελεσματική και στοχευμένη προβολή στους διαφημιζόμενους.

Επενδύοντας στην αμεσότητα και την εξειδικευμένη στόχευση που προσφέρει, το ραδιόφωνο αναδεικνύεται σε ένα από τα πιο χρήσιμα διαφημιστικά εργαλεία σήμερα. Το παραπάνω, καθώς και πολλά άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, προκύπτουν από τη συζήτησή μας, με τους Αλέξη Καρακατσάνη, Group Program Manager του Antenna Music, Αντώνη Μεταξά, Commercial Director, Radios, Print and integrated special projects του Antenna Group, και Δόμνικα Σκρέτα, Head of Marketing & Communications του Antenna Music.

MW:Θεωρείτε ότι διανύουμε μια εποχή «αναγέννησης» του ραδιοφώνου ως Μέσο; Διακρίνετε μια στροφή των Ελλήνων προς αυτό και αν ναι, σε ποιους παράγοντες το αποδίδετε;
Αλέξης Καρακατσάνης:
 Είναι γεγονός ότι το μιντιακό τοπίο υφίσταται δραστικές μεταβολές που επηρεάζουν πρωτίστως το οικονομικό μοντέλο των Μέσων. Ωστόσο, οι έρευνες καταδεικνύουν ότι το ραδιόφωνο παραμένει η βασική πηγή αναζήτησης μουσικής, και δη μεταξύ των millennials. Την ίδια ώρα, ενώ ο μέσος χρόνος ακρόασης εμφανίζει οριακή πτώση λόγω των πολλαπλών πηγών-παικτών στο επικοινωνιακό τοπίο, η συχνότητα κατανάλωσης του ραδιοφώνου σημειώνει οριακή αύξηση τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Παρά την περιρρέουσα εντύπωση για τη δυναμική των νέων Μέσων, τόσο στο κομμάτι της ενημέρωσης, και πολύ περισσότερο στο πεδίο της μουσικής, το ραδιόφωνο διατηρεί τη θέση και τον ρόλο του ως αποτέλεσμα των βασικών και διαχρονικών χαρακτηριστικών του: της αμεσότητας, του user-friendliness, του γεγονότος ότι εύκολα μετατρέπεται σε σταθερή συνήθεια. Και βέβαια, σε σχέση με τις νέες πλατφόρμες παροχής μουσικής, το ραδιόφωνο δεν αποτελεί απλά έναν παροχέα περιεχομένου που στηρίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence), αλλά λειτουργεί ως curator που στηρίζεται στον ανθρώπινο νου. Με άλλα λόγια, το ραδιόφωνο «φροντίζει» τον ακροατή/χρήστη παρέχοντάς του μουσική, συντροφιά, ενημέρωση και χρηστικές πληροφορίες, ψυχαγωγία και επαφή.

Ποια διαφημιστικά εργαλεία επιλέγουν σήμερα οι διαφημιζόμενοι στο ραδιόφωνο; Με ποιον τρόπο «δένουν» τη συνολική τους επικοινωνία με το συγκεκριμένο Μέσο;
Αντώνης Μεταξάς: 
Το ραδιόφωνο ήταν, είναι και θα είναι αγαπημένο Μέσο των Ελλήνων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της έρευνας ακροαματικότητας, το 84% των κατοίκων του Ν. Αττικής συντονίζεται στο ραδιόφωνο καθημερινά για περισσότερο από 3,5 ώρες. Ειδικά στο «εμπορικό» κοινό 25-44 η διείσδυση του ραδιοφώνου σε επίπεδο ημέρας αγγίζει το 90%. Το ραδιόφωνο είναι το «ήπιο» Mέσο που συνοδεύει, ψυχαγωγεί και ενημερώνει χωρίς να επιβάλλεται. Είναι το Mέσο που είναι «μαζί μας» παντού, οποιαδήποτε ώρα, σε κάθε «φάση». Έρευνες δείχνουν ότι το ραδιόφωνο έρχεται σε επαφή με τους καταναλωτές μέσα σε δύο ώρες από τις αγορές τους. Με υψηλά ποσοστά κάλυψης από το πρωί έως τις 20.00 το απόγευμα, υπάρχει καλύτερη ώρα να έρθεις σε επαφή με τον καταναλωτή από την ώρα που είναι στο αυτοκίνητό του και οδηγεί για να πάει να κάνει τα ψώνια του; Η ποικιλία των format των σταθμών στο ραδιόφωνο, του δίνει το μοναδικό πλεονέκτημα της εξειδικευμένης στόχευσης (target group). Η επιλογή των σταθμών μπορεί να γίνει εκτός από την κλασική στόχευση με βάση το φύλο και την ηλικία, και με βάση την «τυπολογία» των ακροατών και τα ενδιαφέροντά τους έτσι ώστε να ταιριάζουν στo εκάστοτε brand. Η διαφήμιση στο ραδιόφωνο δίνει, επίσης, το πλεονέκτημα της «συχνότητας».

Οι ψυχολόγοι λένε ότι ο καταναλωτής πρέπει να εκτεθεί σε ένα μήνυμα τουλάχιστον 3 φορές πριν αυτό αρχίσει να διεισδύει στη συνείδησή του, και το ραδιόφωνο είναι το ιδανικό Μέσο για αυτό αφού είναι οικονομικό. Οι επιλογές των πελατών -πλέον των κλασικών μορφών διαφημιστικής προβολής (διαφημιστικά μηνύματα, χορηγίες εκπομπών, ειδικές χορηγίες συχνότητας και θεματικά ειδικά δελτία)- εστιάζονται σε επίπεδο on the ground ενεργειών, όπου ο ακροατής έρχεται σε προσωπική επαφή με το brand μέσω του σταθμού. Επίσης, η εξαιρετική διείσδυση των social media στην καθημερινότητά μας, και με δεδομένο ότι οι social users πολλές φορές την ώρα που σερφάρουν ακούν και ραδιόφωνο, μας δίνει τη δυνατότητα να ενισχύουμε την επικοινωνία με συνδυασμό ραδιοφώνου και digital για ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Τέλος, ως μέλος του Antenna Group έχουμε αναπτύξει πλατφόρμες 360ο επικοινωνίας όπου οι ανάγκες του διαφημιζόμενου «αγκαλιάζονται» δημιουργικά από όλα τα Μέσα του Ομίλου προσαρμοσμένα στις ανάγκες του.

Τι νέο έχουν να προσφέρουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, με στόχο την προβολή και προώθηση ενός brand;
Δόμνικα Σκρέτα:
 Στον Antenna Music, μέσα από τον Easy 97,2 και τον Ρυθμό 94,9, έχουμε υιοθετήσει βέλτιστες πρακτικές από τα μεγαλύτερα ραδιόφωνα στο εξωτερικό. Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει εξατομικευμένες προωθητικές ενέργειες, απευθυνόμενοι στο ελληνικό καταναλωτικό κοινό μέσα από την ιστορία, αλλά και την καθημερινότητά του. Σε επίπεδο «on air», πρεσβεύουμε την αυθεντική αντιμετώπιση των προϊόντων από τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς μέσα από πραγματική αλληλεπίδραση με αυτά. Έτσι ο ακροατής μπορεί πραγματικά να εμπιστευτεί την άποψη του αγαπημένου του εκφωνητή, και οι πελάτες μας επιλέγουν την συγκεκριμένη τακτική με αποτέλεσμα την ενίσχυση της ποιότητας των προϊόντων και υπηρεσιών τους. Σε επίπεδο «off air», μέσα από την δημιουργία tailor made live experiences, φέρνουμε σε απευθείας επαφή τους ακροατές μας με τα προϊόντα των πελατών μας, συνδυαστικά με τη φιλοσοφία, την αισθητική και την μουσική επιλογή των σταθμών μας.

Η ζωντανή εκπομπή με τους παραγωγούς μας δίνει πρόσθετη αξία και στο event, αλλά και στον ραδιοφωνικό αέρα, μέσα από τον οποίο χιλιάδες ακροατές μπορούν να έχουν απευθείας σύνδεση με ότι συμβαίνει, ακόμα κι αν δεν μπορούν να παρευρεθούν. Στον «digital» κόσμο των ραδιοφώνων, έχουμε εντάξει και digital επικοινωνία των brand με στόχο την ολοκληρωμένη προώθηση και ανάπτυξή τους. Παράλληλα, μέσα από τα μέσα αυτά, επικοινωνούμε και με τα πιο νεανικά κοινά μας. Επειδή όμως… «context is the king» προσφέρουμε στους πελάτες μας native digital campaigns που απευθύνονται αποκλειστικά στο δικό μας community. Έτσι, επιτυγχάνουμε τη σωστή προώθηση χωρίς να διαταράσσεται και η εμπειρία των online ακροατών/χρηστών μας. Τέλος, μέσα από τα εργαλεία των κοινωνικών δικτύων μπορούμε πλέον και έχουμε ζωντανή αλληλεπίδραση με το community μας, όπως επίσης και άμεσα αποτελέσματα σε επίπεδο έρευνας.

Η ανάπτυξη και η εξάπλωση των νέων τεχνολογιών έχει αναπόφευκτα αγγίξει και το ραδιόφωνο. Πώς αντιμετωπίζετε όλες αυτές τις νέες «προκλήσεις»;
Δόμνικα Σκρέτα:
 Νομίζω πως οι νέες τεχνολογίες δεν αποτελούν πλέον πρόκληση για ένα ραδιόφωνο που βρίσκεται πάντα μπροστά στις εξελίξεις. Η ουσιαστική πρόκληση κατά τη δική μου γνώμη είναι η σωστή χρήση των νέων αυτών τεχνολογιών, η συνεχής πληροφόρηση και εκπαίδευση γύρω από αυτά, όπως επίσης και η σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση στους πελάτες μας έτσι ώστε το αποτέλεσμα της χρήσης τους να είναι το βέλτιστο. Ο όμιλος Antenna Music δραστηριοποιείται εκτός από την Ελλάδα και στην Ρουμανία, τη Σερβία και την Κύπρο με ραδιοφωνικούς σταθμούς, αλλά και μουσικά κανάλια. Η εμπειρία μας και μέσα από τις δραστηριότητές μας εκτός συνόρων, μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε άμεση ροή πληροφοριών σε ότι αφορά τις νέες τάσεις και τις νέες τεχνολογίες. Τέλος, ο όμιλός μας επενδύει συστηματικά σε νέους ανθρώπους με γνώση γύρω από όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η νέα γενιά είναι και οι early adopters των τεχνολογιών αυτών, και ως εκ τούτου η μεγαλύτερη «επένδυση» που κάνουμε.

ΤΙ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΑΚΡΟΑΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΗΜΕΡΑ;
«Ζούμε την απόλυτη εποχή την εξειδίκευσης» Κατερίνα Ζαρίφη, Ραδιοφωνική Παραγωγός Easy 97,2
«Νομίζω ότι ζούμε την απόλυτη εποχή την εξειδίκευσης. Ο ακροατής ζητά από το ραδιόφωνο ειλικρίνεια και ξεκάθαρη σχέση με αυτό που εσύ υποστηρίζεις ότι θα του προσφέρεις. Οι χρόνοι είναι περιορισμένοι και οι αντοχές εξαντλημένες, οπότε αν το ραδιόφωνο σου διαφημίζει ένα χιουμοριστικό πρωινό αυτό πρέπει να σου προσφέρει. Αν σου τάζει άμεση και έγκυρη ενημέρωση πρέπει να είναι απίκο στην είδηση!!! Αυτό που διαχρονικά ζητούν οι ακροατές είναι να γίνεις η παρέα τους. Και κάθε μέρα να αγγίζεις την καθημερινότητα τους… με τα νεύρα τους, τις χαρές τους, τις απογοητεύσεις ή τις νίκες τους».

«Μουσική του γούστου τους, αγαπημένος παραγωγός, επικοινωνία και αμεσότητα» Ράνια Κωστάκη, Music Manager & Ραδιοφωνική Παραγωγός Ρυθμός 94,9
«Σε αυτό το μαγικό-συναρπαστικό θα έλεγα ταξίδι μου στα FM, πιστεύω ότι οι ακροατές θέλουν να ακούν αγαπημένα τους τραγούδια… τραγούδια που ταιριάζουν στις συνήθειές τους και στην ψυχολογία τους τη στιγμή που είναι συντονισμένοι στον εκάστοτε σταθμό! Ένας ακόμα λόγος, για τον οποίο θα επιλέξουν να συντονιστούν, είναι ο παραγωγός και το κατά ποσό αυτός ταιριάζει στον χαρακτήρα τους… Το μυστικό λοιπόν σε εμάς που καλούμαστε να κρατήσουμε έναν ακροατή να μείνει μαζί μας, είναι να μπορέσουμε να καταλάβουμε και να κατανοήσουμε το τι θέλει ο ακροατής! Κλείνοντας, το πιο σημαντικό από όλα πιστεύω ότι είναι να νιώσουν οικειότητα με τον σταθμό και ότι είναι μέρος της ομάδας που τον απαρτίζει, έτσι ώστε σε περίπτωση που αισθανθούν την ανάγκη για επικοινωνία να το κάνουν ανά πάσα στιγμή! Μουσική του γούστου τους-Αγαπημένος παραγωγός-Επικοινωνία και αμεσότητα!».

«Το ραδιόφωνο διατηρεί την ρομαντική του διάθεση» Ζωή Κρονάκη, Ραδιοφωνική Παραγωγός Easy 97,2
«Το ραδιόφωνο έχει διαχρονική άξια στο μυαλό και την καρδιά των ακροατών. Γι’ αυτό και θεωρώ ότι από τη γέννησή του μέχρι και σήμερα το ζητούμενο για τον ακροατή είναι το ίδιο. Να ακούει τα αγαπημένα του τραγούδια και να νιώθει ότι τον συντροφεύει η φωνή που ακούει πίσω από το μικρόφωνο!!! Αν και λόγω της εποχής διαφοροποιείται ο χάρτης των ΜΜΕ και τα new media είναι γεγονός, το ραδιόφωνο διατηρεί την ρομαντική του διάθεση και τη σταθερή άξια σε έναν κόσμο που αλλάζει! Επομένως οι ακροατές αναζητούν από τον εκφωνητή, τον φίλο η τη φίλη που έχει τις ίδιες ανησυχίες με αυτούς, που μοιράζεται κομμάτια από τη ζωή του/της με τα οποία ταυτίζονται, που τους ενημερώνει και τους διασκεδάζει και από το Μέσο τη μουσική που αγαπούν και θέλουν να ακούν σε κάθε πάτημα του κουμπιού!!!».

«Ο κόσμος χρειάζεται να γελάσει για να αποστασιοποιηθεί από ό,τι τον πιέζει» Δημήτρης Ουγγαρέζος, Ραδιοφωνικός Παραγωγός Ρυθμός 94,9
«Η αλήθεια είναι ότι σκέφτηκα αρκετά, πριν απαντήσω σε αυτή την ερώτηση. Θεωρώ το ραδιόφωνο το κατ’ εξοχήν ειλικρινές Μέσο, οπότε ποια από όλες τις πτυχές του είναι εκείνη που αναζητά ο ακροατής, ειδικά αυτήν την περίοδο; Η απάντησή μας στο Mappes Show είναι το γέλιο. Το γέλιο που σε κάνει να ξεκαρδίζεσαι, να γελάς με την καρδιά σου, να «γίνεσαι ρεζίλι» στον δρόμο, το αυτοκίνητο και το λεωφορείο… Η επικαιρότητα, η ομάδα που έχασε, ο βροχερός καιρός, η ρουτίνα, αλλά και ο προσωπικός ανήφορος του καθενός, κάτω απ’ το πρίσμα του γέλιου αντιμετωπίζονται και τίθενται στην πραγματική τους βάση. Ο κόσμος λοιπόν χρειάζεται να γελάσει για να αποστασιοποιηθεί από ό,τι τον πιέζει και να επιστρέψει αντιμετωπίζοντάς το, ψύχραιμα. Και ποιος καλύτερος, στον οποίο να αναθέσει αυτή την ιερή αποστολή από την πιο “έμπιστη συντροφιά” του, την παρηγοριά του, όπως έλεγε η γιαγιά μου- το ραδιόφωνο».

Marketing Week