Έντονο προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί στους ελαιοπαραγωγούς της Μεσσηνίας η τιμή του ελαιολάδου στη χώρα μας, που είναι καθηλωμένη σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ακόμη χαμηλότερα άλλων χωρών.
Παρότι διεθνώς το ελαιόλαδο προοδεύει και αναπτύσσεται, με την παραγωγή να αυξάνει προκειμένου να ανταποκριθεί στη συνεχώς αυξάνουσα κατανάλωση, στην Ελλάδα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, εκπέμποντας SOS. Οι δείκτες ανταγωνιστικότητας δείχνουν υποχώρηση, όπως:
-Οι εξαγωγές στην διεθνή αγορά (εκτός του χύμα στην Ιταλία) κατέχει μερίδιο μόνο το 3%.
– Η χαμηλή αναλογία επώνυμου τυποποιημένου προϊόντος και συνεπώς η απώλεια προστιθέμενης αξίας.
– Οι τιμές παραγωγού έχουν υποχωρήσει κάτω και του Τυνησιακού
– Τμήματα του ελαιώνα βιώνουν σε ορισμένες περιοχές συνθήκες ημι-εγκατάλειψης , λόγω της χαμηλής τιμής του προϊόντος.
Αυτό δείχνει επίσης πόσο ευάλωτη είναι σήμερα η αγορά στην Ελλάδα από τις εξελίξεις σε άλλες παραγωγικές χώρες.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε πότε θα υποστεί ζημιά η ελαιοπαραγωγή στην Ισπανία ή πότε θα υπάρξει ξηρασία στην Τυνησία, για να ανέβουν οι τιμές του ελαιολάδου στηχώρα μας.Φέτος λοιπόν ενώ διαφαινόταν μια καλή ελαιοκομική περίοδος, επιβεβαιώθηκε όσον αφορά την ποιότητα και την ποσότητα, οι τιμές όμως παραμένουν καθηλωμένες σε χαμηλά επίπεδα (εκτός των άλλων) και από τα υψηλά αποθέματα που έχουν δημιουργηθείσε επίπεδο Ε.Ε., προερχόμενα κυρίως από την Ισπανία.Επιστέγασμα της προκλητικής αδιαφορίας της χώρας μας, είναι ότι δεν επέβαλε ούτε την υποχρεωτική προσφορά στους χώρους εστίασης ελληνικού ελαιολάδου, τυποποιημένου σε μικρές κλειστές συσκευασίες μίας χρήσης, για να το βλέπουν και οι τουρίστες μας, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές ελαιοπαραγωγικές χώρες.
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του αρμόδιου Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ Βορίδη σε πρόσφατο κοινοβουλευτικό διάλογο για το ελαιόλαδο. «Κοιτάξτε και για το ελαιόλαδο ισχύει αυτό για το οποίο ισχύει γενικότερα για τα αγροτικά μας προϊόντα. Υπάρχει το δεδομένο της παγκοσμιοποίησης των αγορών. Τη συζήτηση για τις τιμές τηνκάνουμε στο κενό, λες και δεν υπάρχουν πιέσεις από το εξωτερικό στο εμπόριο και μάλιστα αντικειμενικά. Στην πραγματικότητα δεν έχουμε τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε τις τιμές. Επιλογή μας για το ελαιόλαδο είναι να αυξηθεί το ποσοστό της τυποποίησης».