Λαϊκή συμμετοχή και βιώσιμη αστική ανάπτυξη

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Η πολιτική και κοινωνική σημασία της λαϊκής συμμετοχής δηλαδή των πολιτών δημοτών στα πράγματα της πόλης και του χωριού, που αυτοϋπεύθυνα αναλαμβάνουν να προωθήσουν και να κυβερνήσουν τις κοινές υποθέσεις είναι από τις πιο σημαντικές ενέργειες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ο θεσμός των Λαϊκών Συνελεύσεων ανάγεται στην εποχή του Τρωϊκού Πολέμου, κατά τη διάρκεια του οποίου οι πολεμιστές συνέρχονταν σε Συνελεύσεις για ν’ αποφασίσουν για την πορεία του, όπως καταθέτει το γεγονός αυτό ο Όμηρος. Στην πορεία του χρόνου αυτές οι Συνελεύσεις θα διεξάγονται μέσα στους κόλπους της Αγοράς και του Δήμου, στις οποίες το λαϊκό στοιχείο μπορούσε να τροποποιήσει τις πράξεις των βασιλέων και των αρχόντων.
Το Δημοτικό σύστημα της ελληνικής αρχαιότητας; κορυφώνεται στην Αττική και αποτελεί τη βάση της κλεισθένειας Αθηναϊκής Δημοκρατίας, με τη συνένωση των 130 Δήμων.
Σ’ όλη τη διάρκεια της Ρωμαιοκρατίας και της Τουρκοκρατίας ο θεσμός της τοπικής αυτοδιοίκησης θ’ αντέξει και θα δράσει, ιδιαίτερα στους χρόνους της τουρκικής δουλείας με το θεσμό του κοινοτισμού.
Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό, οι έλθοντες Βαυαροί, εφάρμοσαν συγκεντρωτικό διοικητικό σύστημα επιβάλλοντες τις αυταρχικές τους αντιλήψεις στο αρτισύστατο ελληνικό κράτος το οποίο προέβη στην έκδοση του πρώτου νόμου «περί συστάσεως των Δήμων» (1834).
Έκτοτε προχώρησε η Ελλάδα με συγκεντρωτικούς θεσμούς, αγνοώντας τελείως τις πλούσιες αυτοδιοικητικές παραδόσεις, και μάλιστα έως τέτοιο σημείο ώστε ο γερουσιαστής Ν. Δραγούμης να γράψει στα 1864: «Ψάλλομεν ύμνους υπέρ της αποκεντρώσεως, αγνοούμεν ό,τι έχομεν και αναζητούμεν ό,τι αγνοούμεν» δηλαδή ξένα διοικητικά πρότυπα.
Με ένα ανεμικό και ανίσχυρο δημοτικό σύστημα, ήταν επόμενο να μην καταστεί δυνατή και η επιβαλλόμενη λαϊκή συμμετοχή, η οποία αποτελεί το θεμέλιο της τοπικής αυτοδιοίκησης, αφού όλα αυτά τα χρόνια το ελληνικό κράτος εφάρμοσε συγκεντρωτικές διοικητικές δομές.
Το θλιβερό αυτό γεγονός οφείλουν πριν από όλους και πάνω απ’ όλους να βελτιώσουν οι εκλεγμένοι τοπικοί άρχοντες, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την ουσιαστική λαϊκή συμμετοχή.
Η αβάντα της κυβέρνησης του αμερικανοκομμουνιστή Alexis στον Νίκα.
Όπως έγραψα στην τελευταία επιστολή μου σχετικά με το πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, θεωρώ ότι αυτά τα χρήματα δίνονται για την καλή διαγωγή του δημάρχου μας προς την κυβέρνηση, τότε που είχε στεγνώσει από ρευστό και ζητούσε τα ταμειακά διαθέσιμα όπου αυτά υπήρχαν. Ο δήμαρχός μας τότε είχε σπεύσει να δώσει τα χρήματά μας, δηλαδή τα ταμειακά διαθέσιμα του Δήμου, στην κυβέρνηση των αμερικανοκομμουλιστών και αυτοί τώρα του το ανταποδίδουν με τα 9,2 εκατ. ευρώ της Β.Α.Α. Παρότι το σχέδιο που υποβάλει ο δήμαρχος δεν πληροί τις προϋποθέσεις της πρόσκλησης τα λεφτά θα τα πάρει ο κύριος Νίκας για να εφαρμόσει το προεκλογικό του πρόγραμμα και, παρά την απουσία μου, διαπίστωσα ότι αυτό ψηφίστηκε από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης μαζί. Οι υπόλοιποι, δηλαδή η μικρή μειοψηφία που διαφώνησε εν μέρει, ψήφισε τα μέτρα της δήθεν πρόνοιας που εξισώνουν τους Έλληνες ΑΜΕΑ με τους Ρομά και τους λαθρομετανάστες.
Από έξω κούκλα και από μέσα πανούκλα.
Για να μην γίνω άδικος ευθύς αμέσως την επιστροφή μου ενημερώθηκα εν μέρει για τα τεκταινόμενα της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης που είχε λάβει μέρος ο πρόεδρος του συλλόγου μας Θανάσης Χασάπης και διάβασα τα πρακτικά του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας όσο και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής. Πολλές οι αντιρρήσεις και οι παρατηρήσεις σχετικά με το πρόγραμμα αλλά η μεγάλη πλάκα είναι ότι ένας σύμβουλος τους κατηγορεί για «μονομερή διαβούλευση» δηλαδή για αλαζονεία που προκύπτει από την απόλυτη πλειοψηφία που έχουν, αλλά στο σχετικό δημοτικό συμβούλιο ψηφίζει υπέρ του προγράμματος της Β.Α.Α.
Είναι γεγονός ότι ουσιώδη μέτρα υποδομής δεν λαμβάνονται αλλά μόνο έργα βιτρίνας που φαίνονται, όπως οι διανοίξεις δρόμων. Και αγνοούνται ολοκληρωτικά περιοχές που πνίγηκαν από την περυσινή θεομηνία όπως το Φραγκοπήγαδο. Μελέτες συνολικές για την πόλη, όπως επισήμανε ο εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητήριο, δεν υπάρχουν αλλά και η ταχύτητα των τριών διαβουλεύσεων που ολοκληρώνονται σε τρεις ημέρες κάνουν το σχέδιο που έφτιαξε ο εξωτερικός συνεργάτης του δημάρχου μας ευαγγέλιο που δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να αλλάξει.
Χαρακτηριστικά η διευθύντρια μάρκετινγκ της GOOGLE μας πληροφορεί ότι το 45% του συνόλου των αναζητήσεων για την Πατρίδα μας σχετίζονται με τον Πολιτισμό. Παρόλα αυτά από τις άνω των 40 ενεργειών που έχει το πρόγραμμα της Β.Α.Α. για την Καλαμάτα μόνο δύο έχουν σχέση με τον Πολιτισμό: α) η δημιουργία συστήματος ψηφιακής ανάδειξης του πολιτιστικού αποθέματος και β) η δημιουργία θρησκευτικού μουσείου Ιεράς Μητροπόλεως Μεσσηνίας.
Η μηδαμινή συμμετοχή στα κοινά.
Μηδαμινό το ενδιαφέρον στα κοινά κάνουν τον δήμαρχο ανεξέλεγκτο στο να παίρνει όποια απόφαση επιθυμεί και να ενεργεί αυτοβούλως χωρίς να ρωτάει κανένα. Ήθελα να ήξερα οι δεκάδες σύλλογοι που στηρίζονται και επιχορηγούνται από τον Δήμο Καλαμάτας δεν ενδιαφέρονται για το τι θα γίνει στην πόλη; Οι δεκάδες υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι ασχολούνται με τα κοινά μόνο τις προεκλογικές περιόδους; Η πρότασή μου είναι ότι απαραίτητη προϋπόθεση για να χρηματοδοτηθεί ένα σωματείο θα είναι η παρουσία του στην Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, όπως και σε κάθε έργο που θα μεταβάλλει την φυσιογνωμία μιας περιοχής της Καλαμάτας να εφαρμόζονται τοπικά δημοψηφίσματα.
Τι έχει κάνει ο Δήμος για να προτρέψει τους δημότες και τους συλλόγους να ασχοληθούν με τα κοινά; Το σχέδιο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης αναφέρει καθαρά στους όρους «Να περιγραφεί σαφώς τους τρόπους συμμετοχής των πολιτών της περιοχής…». Η πρότασή μου είναι να εκπέμπονται ζωντανά μέσω διαδικτύου όλα τα δημοτικά συμβούλια και να υπάρχει γιγαντοοθόνη έξω από το Δημαρχείο που θα δείχνει ζωντανά ότι συζητείται μέσα. Έτσι θα αποφευχθεί η σοβιετική-συγκεντρωτική διαχείριση του Δήμου μας από την εκάστοτε δημοτική αρχή.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία.
Γιώργος Δημητρούλιας
Δημοτικός Σύμβουλος με την Ελληνική Δράση